فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

برای دستیابی به توافق هسته ای، راهی جز اعمال تحریم های شدید نداشتیم

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای ادعا کرد: در گذشته گزینه ای بهتر از تحریم ایران نداشتیم.
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری میک، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با پایگاه خبری میک در پاسخ به یک جوان ایرانی که از اوباما پرسید تحریم ها آسیب زیادی به مردم ایران زده است آیا راه دیگری به جز آسیب زدن به مردم ایران برای دستیابی به توافق نبود، مدعی شد: متاسفانه ما راهی بهتر برای این کار نداشتیم.
باراک اوباما در ادامه ادعاهای خود افزود: برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، جز اعمال تحریم‌های شدید که زندگی مردم ایران را دشوارتر کرد، راهی نبود.

  رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: " زمانی که من به عنوان رئیس جمهور آمریکا فعالیت خود را آغاز کردم این گزینه را داشتیم. نامه ای به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران نوشتم و اعلام کردم که آماده مذاکره برای توافق هستیم که به جامعه بین المللی اطمینان خاطر بدهد که ایران به دنبال سلاح هسته ای است. با این حال پاسخی دریافت نکردیم. در عوض آنچه کشف کردیم یک سایت پنهانی غنی سازی اورانیوم در محلی به نام فردو بود و در آن شرایط آنچه باید انجام می شد اعمال تحریم های شدیدتر بود تا ایران مشوق های بیشتری برای آمدن بر سر میز مذاکره داشته باشد."
براساس این گزارش، باراک اوباما همچنین در گفتگوی اختصاصی با شبکه رادیویی ان پی آر درباره احتمال رد توافق هسته ای با ایران گفت: " برخی از جمهوری خواهان با هر اقدامی که من انجام  می دهم، سر مخالفت دارند. چنین اقدامی بازتاب موضع همیشگی بخشی از جمهوری خواهان است که با هر کاری که من انجام بدهم، مخالفت می کنند ولی زمانی که این توافق اجرایی شود، دیگر کسی یادی از این مخالفت ها نمی کند."
وی در ادامه مدعی شد: توافق هسته ای با ایران همه راه های پیش روی این کشور برای ساخت سلاح اتمی را مسدود می کند.
اوباما این ادعاها را در این مصاحبه خطاب به جوانان ایران، اسرائیل و آمریکا در دفاع از توافق هسته‌ای مطرح کرد.
این مصاحبه بخشی از تلاش مداوم رئیس جمهور آمریکا برای جلب حمایت برای این توافق است، پیش از آن که کنگره برای از بین‌ بردن آن تلاش کند.
مجری شبکه ان پی آر در ادامه به رئیس جمهور آمریکا گفت: در یکی از سخنرانی های خود، شما به تفصیل درباره پیامدهای اقدام کنگره در رد این توافق صحبت کردید. درباره آن سوی دیگر موضوع صحبت کنیم، در صورتی که این تفاهم تایید شود، دنیا چه شکلی خواهد داشت؟ جان کری یک بار گفت: این توافق دست آمریکا را برای عقب راندن جاه طلبی های ایران در منطقه به صورت کامل، باز تاکید می کنم، به گفته وی، به صورت کامل باز می کند. اگر به توافق رسیدید، با چنین دست بازی چه می خواهید بکنید؟
اوباما در پاسخ مدعی شد: اول روی این موضوع تاکید کنیم که هدف اصلی، نه در دولت من بلکه در سیاست خارجی دولت آمریکا خواه در دولت های دموکرات یا جمهوری خواه این بود که از رسیدن ایران به سلاح اتمی جلوگیری شود. این امر می تواند تغییر دهنده بازی باشد. این توافق نیز این هدف را محقق می کند.
وی در ادامه ادعاهای خود افزود: " این توافق همه راه های پیش روی ایران برای رسیدن به سلاح اتمی را مسدود می کند و در ازای آن، ایران از تحریم هایی که ما به صورت سیستماتیک با جامعه جهانی در طول سالهای گذشته برقرار کردیم و باعث شد اقتصاد این کشور زمین گیر شود و آنها مجبور به بازگشت به میز گفتگوها شدند، رهایی می یابد. با حل و فصل این مساله، هر چند که ما با فرایندهای بازرسی و راستی آزمایی هوشیاری خود را حفظ می کنیم و همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی را در صورت نقض این توافق و فریبکاری در توافق روی میز داریم، اولویت دیگری که داریم این است که ایران از فعالیت های بی ثبات کننده ای که از مدت ها پیش درگیرشان بود، دست بردارد. تامین سلاح برای حزب الله، تهدید اسرائیل و دیگر متحدان در منطقه؛ اطمینان از این که با استفاده از نیروهای دست نشانده، این کشور وارد فعالیت های بی ثبات کننده در کشورهای خلیج فارس نشود."
اوباما مدعی شد: " برای اسرائیل و شرکای ما در خلیج فارس و منطقه گفته ایم که می توانیم این مسائل را در صورتی که برای مقابله با این تهدیدهای غیر هسته ای و متعارف با درجه تهدید پایین تر، پایدارتر و منسجم تر باشیم، می توانیم با آنها مقابله کنیم. برای مثال در مقابله با تهدیدهای سایبری، راه هایی برای مقابله موثرتر وجود دارد. برای مقابله با موشک های بالستیک، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که سامانه دفاع موشکی هماهنگ تر است. اطمینان یابیم که نیروهای ویژه و نیروهای زمینی بتوانند از اقدامات ثبات بخش در مناطقی مانند یمن حمایت کنند. از این رو، حوزه های زیادی وجود دارند که می توانیم همکاری کنیم و ما در واقع در حال رایزنی با این کشورها نیز هستیم." 
رئیس جمهور آمریکا درباره سوال مجری مبنی بر اینکه اقدامی برای جلوگیری از حمایت ایران از حزب الله صورت می گیرد یا نه مدعی شد: " سیاست ما همواره مخالفت با این اقدام است. چالش به صورت عمده نه اراده برای مخالفت بلکه اقدام عملی برای این کار است. برای نمونه، برای جلوگیری از انتقال سلاح به حزب الله از سوی ایران، مشکل این نیست که ما اختیار چنین کاری نداریم، مشکل این نیست که ما، اسرائیل یا متحدان ما در خلیج فارس نمی خواهیم جلوی آن را بگیریم، بلکه مشکل این است که انجام دادن چنین کاری چالش ساز است. ما مشکلاتی در بخش اطلاعاتی یا جلوگیری از این اقدام داریم؛ از این رو، موضوع در اینجا این است که هر چقدر ما هزینه کنیم یا هر چقدر که تلاش سختی کنیم، می بایست در مسیر درست باشد و باید هوشیار باشیم."
وی در ادامه مدعی شد: "کشورهای خلیج فارس هشت برابر ایران هزینه دفاعی دارند. از این رو، موضوع این نیست که ایران بتواند دلارهای بیشتری را از بابت کاهش تحریم ها یا بهبود اقتصادی به دست آورد، ایران همچنان از نظر هزینه کردن، از آنها عقب تر خواهد بود. بلکه موضوع اینجاست که آیا این هزینه ها به صورت موثر و مناسب صورت می گیرد یا نه؛ البته نمی خواهم از بحث خارج شوم، مساله این است که تحت هر سناریویی، مشکل ما در صورتی که ایران به سلاح اتمی دست یابد، به مراتب بزرگتر خواهد بود. اینجا باید اولویت دهی کنیم، توافق اولویت دهی را مشخص می کند."
مجری گفت: منتقدان می گویند این توافق هر دستاوردی که داشته باشد، باعث می شود ایران در اجرای سیاست های خود که آمریکا نیز با آنها مخالف است، دست باز داشته باشد.
اوباما در جواب ادعا کرد: " البته این درست نیست زیرا این باور که ایران به شکلی بی مهار است این موضوع را نادیده می گیرد که کاهش تحریم های ما در زمینه هایی مانند حمایت ایران از تروریسم یا نقض حقوق بشر همچنان به جای خود می ماند. منع سازمان ملل برای انتقال سلاح به گروه هایی مانند حزب الله همچنان به جای خود باقی است و از این رو هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم اجازه بدهیم ایران به فعالیت هایی که مغایر با منافع امنیت ملی ماست، وارد شود."
مجری افزود: از این رو، دیدگاه جایگزینی که منتقدان این موضوع طرح می کنند، ارائه کنید. آیا ده یا پانزده سال دیگر که بندهای این قرار داد شروع به انقضا کنند، این منطقه به صورت کامل یا دست کم بخشی از آن از نظر اوضاع امنیتی شکل دهی مجدد شده است؟
اوباما مدعی شد: " چیزی که من همواره گفته ام این است که این توافق باعث نمی شود روابط اصولی ما با ایران تغییر یابد. این توافق براساس اعتماد نیست، قرار نیست روابط دو طرف گرم شود بلکه براساس منطق راستی آزمایی است تا ایران به دنبال سلاح اتمی نرود. با این حساب، این امکان وجود دارد که پیامدهایی در عدم تعامل وجود داشته باشد، ایران این را بپذیرد که آنچه در سوریه روی می دهد، باعث افراط گرایی می شود که نه فقط آمریکا بلکه کشور خودشان را نیز تهدید می کند. برخی همپوشانی های منافع ممکن است باعث شروع گفتگو برای مثال بین ایران و عربستان سعودی شود، ایران شروع به گرفتن تصمیم هایی متفاوت کند که خصومت کمتری با همسایگانش دارد. از لحن تند خودش در مخالفت همیشگی با اسرائیل بکاهد؛ این چیزی است که باید از آن استقبال کنیم."
رئیس جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: " این احتمال وجود دارد که اگر به آنچه در حال حاضر در خاورمیانه روی می دهد نگاه کنیم، کشورهای بیشتری این را می پذیرند که دشمن آنها هرج و مرج، داعش و شرایط جوانان کنار زده شده اعم از سنی و شیعه است که جذب عقایدی می شوند که با همه رژیم های منطقه مخالفند. این چیزی است که می بایست اگر به این نقطه رسیدند، به ترویج آن کمک کنیم ولی این چیزی تضمین شده یا لازم نیست که ما به خاطر آن به توافق برسیم."
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در برابر انتقادات گسترده ای که از طرف اکثریت جمهوریخواه کنگره علیه وی مطرح شده است اعلام کرد: جمهوریخواهان به این علت با توافق هسته ای ایران مخالفت می کنند که نام اوباما به این توافق الصاق شده است. وی این سخنان را در حالی اعلام کرد که به کار خود با هدف جلب حمایت های بیشتر از این توافق جنجالی ادامه می دهد.
اوباما در آستانه رای گیری قریب الوقوع کنگره آمریکا که با هدف تلاش برای منحرف کردن این توافق صورت خواهد گرفت، در چند گفتگوی خود که روز دوشنبه منتشر شد چنین استدلال کرد که هیچ کس نباید از اینکه جمهوریخواهان به صورت جمعی با این توافق مخالفت کرده اند، تعجب کند.
وی همچنین به مخالفت جمهوریخواهان با قانون اصلاح خدمات بهداشت و درمان و قانون بودجه آمریکا اشاره کرد و از این موارد به عنوان شواهد خصومت های اخیر جمهوریخواهان نام برد و افزود: " این خصومت ها، هیچ ارتباطی با محتوای توافق هسته ای ایران ندارد."
اوباما در گفتگو با ان پی آر اعلام کرد: " متاسفانه بخش زیادی از حزب جمهوریخواه با هر آنچه که من انجام می دهم مخالفت خواهند کرد. وی افزود قضاوت های این نمایندگان معمولا نه بر اساس منفعت ها، بلکه بر اساس "سیاست های خود آنها " انجام شده است. 
براساس این گزارش، البته شرایط همیشه بدین شکل نبوده است. این نمایندگان جمهوریخواه بودند که در ماه ژوئن (خرداد-تیر) گذشته، قانونی را در کنگره آمریکا به تصویب رساندند که بر اساس آن اوباما اختیار گسترده ای در مذاکره درباره موافقتنامه های تجاری با اروپا و آسیا پیدا می کرد. این در حالی است که خود اعضای حزب دموکرات به شدت با این مساله مخالف بودند.
بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه همچنین تمایل خود را مبنی بر همکاری با اوباما در خصوص اصلاحات قضایی و همچنین افزایش بودجه نظامی اعلام کردند. 
اکنون با وجود آنکه اکثریت عمده کنگره با توافق هسته ای ایران مخالف بوده اند، اوباما به دنبال راهی است تا با استفاده از آن مخالفان خود را بی اعتبار جلوه دهد و بدین ترتیب، حمایت هر چه بیشتر دموکرات ها را در رای گیری کنگره درباره این موافقتنامه جلب کند. این رای گیری قرار است حدود یک ماه دیگر انجام شود.
پیش تر، کاخ سفید این موضوع را مورد تایید قرار داد که کنگره آمریکا احتمالا قانونی را در مخالفت با این موافقتنامه به تصویب خواهد رساند، و اوباما نیز این قانون را وتو خواهد کرد. هدف اوباما از این اقدامات، جلب میزان کافی آرای حزب دموکرات است تا بتواند مانع بی اثر شدن وتوی وی در کنگره شود.
هفته گذشته چاک شومر، سناتور ایالت نیویورک که از نمایندگان ارشد دموکرات در سنای آمریکا شمرده می شود، مخالفت خود را با مواضع اوباما اعلام کرد. این اقدام، ضربه ای چشمگیر به این تلاش های اوباما اعلام شد.
گفتگوهای اوباما با رسانه ها، پیش از اظهار نظرهای شومر ضبط شده بود، اما روز دوشنبه منتشر شد. علت این اقدام نیز آن بود که کاخ سفید قصد داشت صدای رئیس جمهور آمریکا در این مناظرات را زمان تعطیلات کنگره، ماه اوت (مرداد-شهریور)، منتشر نکند.
مجری شبکه رادیویی ان پی آر در ادامه مصاحبه با رئیس جمهور آمریکا گفت: منتقدان می گویند این توافق باعث می شود منطقه از ثبات کمتری برخوردار شود. همانطور که می دانید، همسایگان ایران که بسیاری از آنان متحدان آمریکا هستند، به این توافق بدبین هستند و آمریکا در کنار وعده هایی مانند سلاح که به آنان داده است، تضمین هایی ارائه کرده است. سلاح های بیشتر برای کشورهایی که شاید متحد باشند ولی برنامه های خود را دنبال می کنند، می تواند باعث بالا رفتن احتمال بی ثباتی شود. 
اوباما مدعی شد: "اول اینکه حمایت دفاعی ما از این کشورها به صورت خودکار، مربوط به سلاح های بیشتر نمی شود بلکه مربوط به این می شود که بودجه دفاعی آنان به صورتی موثرتر به کار آید. برای شما یک مثال می آورم، کشورهای خلیج فارس اگر بتوانند سامانه دفاع موشکی خود را هماهنگ کنند، می توانند موثرتر عمل کنند تا اینکه هرکدام به شیوه خود بخواهند سامانه دفاع موشکی خود را اجرایی کنند. لازم نیست برای این کار پول بیشتری هزینه شود، بلکه باید در عملکردشان انسجام داشته باشند. از این رو، این دیدگاه که با رد توافقی که باعث می شود ایران نتواند به سلاح اتمی دست یابد و به جای آن باعث می شود ایران سانتریفوژهای بیشتری را نصب کند و زمان فرار هسته ای را کاهش دهد، منجر به این نمی شود که امنیت بیشتری به دست آوریم. این بحث، هیچ منطقی ندارد."
رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: " به نظر من آنچه بیش از همه احتمال دارد این است که اگر این توافق را رد کنیم، ایران به دنبال کاهش زمان فرار هسته ای خود می رود که این زمان به علت نصب سانتریفوژهای پیشرفته و افزایش ذخایر خود از اورانیوم غنی شده کمتر نیز می شود، در این صورت، برخی از کشورهایی که از ایران احساس تهدید می کنند، به این نتیجه می رسند که بایست خود دنبال برنامه اتمی بروند. این همان سناریویی است که باید از آن جلوگیری شود. در این سناریوها، خواه من یا رئیس جمهورهای بعدی با تصمیم های دشواری روبرو خواهیم شد."
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: اگر نمی خواهیم شاهد مسابقه تسلیحات اتمی باشیم و اگر می بینیم  که ایران در حال نزدیک شدن به توان فرار هسته ای است، پیش از آنکه همه دنیا آن را رد کنند، همه کارشناسان معتبری که به این توافق نگاه می کنند، می گویند این توافقی جدی برای مهار کردن برنامه اتمی ایرانیان است، از این رو یک گزینه پیش رو می ماند و آن شکلی از اقدام نظامی است که احتمالا برای برخی ها که در آن سوی بحث قرار دارند و مخالف هستند، ارجحیت دارد. ولی فکر می کنم که می بایست از بیش از یک دهه جنگ در خاورمیانه بیاموزیم که حتی اقدام محدود نظامی باعث هزینه هایی بالا و پیامدهایی ناخواسته می شود."
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.