فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

چرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستپاچه راهی اردن شد؟

چرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستپاچه راهی اردن شد؟

نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز سه‌شنبه 29 خرداد، به‌طور ناگهانی و بدون برنامه قبلی به اردن رفت و با عبدالله دوم پادشاه این کشور دیدار کرد. نتانیاهو در شرایطی ناگهانی به اردن رفت که قرار بود جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ برای اجرای طرح «معامله قرن» به این کشور برود.

اما نتانیاهو بر کوشنر سبقت گرفت و خود را زودتر به اردن رساند. این اقدام نتانیاهو، اقدامی کم‌سابقه است که در گذشته در مواردی صورت گرفته است که منافع کوتاه‌مدت صهیونیست‌ها در خطر قرار گرفته است. این بار نیز دلایلی وجود دارد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی را با وجود همه ادعاهایش ناگهان به اردن کشیده است. 

 اردن به‌عنوان کشوری که بیشترین مرز را با فلسطین اشغالی دارد و این مرزهای طولانی بیشترین خطر امنیتی را به‌دلیل نداشتن عمق استراتژیک بر امنیت رژیم صهیونیستی می‌تواند بگذارد یکی از نقاط مهم و حساس برای صهیونیست‌ها است. در مقطعی که اردن به‌دلیل مشکلات اقتصادی به درآمد حاصل از ترانزیت کالا از طریق سوریه نیاز مبرم دارد این نیاز می‌تواند برای صهیونیست‌ها یک بحران غیر قابل جبران ایجاد کند، بحرانی که اگر به ثبات روابط اقتصادی و درآمدهای حاصل از آن با سوریه منجر شود می‌تواند یک فاجعه برای صهیونیست‌ها باشد، لذا صهیونیست‌ها به‌شدت به‌دنبال از پیش بردن این هستند که این فضا را هرطور شده به‌نفع خود مدیریت کنند.

صهیونیست‌ها مدت‌ها است به‌دنبال ایجاد خط آهن حیفا به امان هستند که از طریق بیسان به اردن متصل شود، این خط آهن می‌توانست تا حدی درآمدهای ترانزیت سوریه به اردن را جبران کند اما پیش از آنکه اجرایی شود به آزادی جنوب سوریه و رها شدن خط ترانزیت سوریه ــ اردن ختم شد و خطری را که صهیونیست‌ها از آن می‌ترسیدند پیش از موعد ایجاد کرد.

از سوی دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح یک‌دولتی خود که هیچ رئیس جمهور دیگری در آمریکا حاضر به اجرای آن نبوده است به‌شدت به اردن نیاز دارند. در این زمان، بهترین فرصت برای حل افتضاح دیپلماتیک صهیونیست‌ها در سفارتشان در اردن نیز به‌دست آمده است.

همه اینها مجموعه دلایلی شد که نتانیاهو را قانع کند یک‌شبه به امان راهی شود.

منبع: تسنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.