فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

اردوغان در دوراهی پیروزی یا شکست

 ۲۴ ژوئن شاید برای اولین بار در تاریخ کشور ترکیه، انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری به صورت همزمان برگزار می‌شود. اما اهمیت این انتخابات فقط به این دلیل نیست. بلکه به تغییر نظام سیاسی حاکم بر ترکیه نیز برمی‌گردد که سال پیش در همه‌پرسی مورد تأیید مردم قرار گرفت.

نظام سیاسی ترکیه - هر کس که برنده این انتخابات باشد، تفاوتی ندارد - به ریاستیِ کامل تبدیل می‌شود، یعنی وضعیتی که نه تنها رئیس‌جمهور مستقیماً توسط مردم انتخاب می‌شود، بلکه نخست‌وزیری در کار نخواهد بود و مجلس نیز به دستور رئیس‌جمهور منحل می‌شود. حتی برای انتخاب وزرایش نیازی به تأیید مجلس نخواهد داشت، می‌تواند قضات انتخابی خود در دیوان عالی را افزایش دهد و در نتیجه اقتدارش بر نهادهای مدنی نیز افزایش می‌یابد. این همان چیزی است که سولی اوزیل، پرفسور روابط بین‌الملل در استانبول، «رژیم جدید» می‌نامد.

۵۵ میلیون در داخل ترکیه و ۳ میلیون در خارج از آن برای رأی‌دادن ثبت نام کرده‌اند که نرخ بالای مشارکت  را نوید می‌دهد.  جمع‌بندی

بعید است مخالفان بتوانند هر دو قوه اصلی مملکت را از دست حزب عدالت و توسعه خارج کند. اکونومیست و ان‌بی‌سی محتمل‌ترین حالت را افتادن مجلس به دست مخالفان بیافتد علی رغم تداوم ریاست‌جمهوریِ اردوغان می‌دانند. این پیش‌بینی با توجه به مشکلاتِ اقتصادیِ به وجود آمده که ضرورت یک مجلس مشورتی قوی را طلب می‌کند، و همچنین افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در نظام ریاستیِ جدید که افزوده‌شدن مجلس به سبد او را خطرناک جلوه می‌دهد، دور از ذهن نیست.

منبع: مشرق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.