فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

نصب نسل جدید موشک‌های «شفق» روی بالگرد‌های هوانیروز ارتش

نسل جدید موشک‌های هوا به سطح شفق که از قابلیت‌های عملیاتی ویژه‌ای برخوردار است بر روی بالگرد‌های کبرا و ۲۱۴ هوانیروز ارتش نصب شد.این موشک با طول یک متر و ۹۰ سانتی‌متر و وزنی حدود ۵۰ کیلوگرم قادر به انهدام اهداف متعدد زمینی در تمامی شرایط آب و هوایی و اجرای عملیات شبانه است. همچنین برد این موشک نسبت به نسل قبلی افزایش قابل توجهی داشته و تا ۲۰ کیلومتر عنوان شده است.

موشک جدید شفق هوانیروز که قابلیت نصب بر روی انواع بالگرد، جنگنده و پهپاد را داراست، با بهره‌گیری از جستجوگر لیزری و سرعت ۷۵۰ متر در ثانیه قادر به انهدام اهداف متحرک و ثابت در شعاع ۱۵ الی ۲۰ کیلومتری است و ضریب خطای آن در این مسافت، کمتر از ۲۰ سانتی‌متر است.

این موشک ۲ مرحله‌ای با بهره‌گیری از سر جنگی ۱۳ کیلوگرمی توان نفوذ قابل توجه و تخریب انواع سامانه‌های زرهی را دارد و قادر به انهدام انواع تانک، نفربر، سنگر‌های بتنی، شناور و زیرساخت‌های پدافندی است.

مراسم رژه روز ارتش به صورت خودرویی و محمول برگزار می‌شود

امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی معاون فرهنگی و روابط عمومی و سخنگوی ارتش درباره برنامه‌های گرامیداشت ۲۹ فروردین روز ارتش گفت: برنامه‌های ایام بزرگداشت ارتش و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی محوری از روز ۲۱ فروردین سالروز شهادت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی آغاز شده و تا سوم اردیبهشت سالروز شهادت شهیدسپهبد قرنی ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: بیش از یک هزار برنامه فرهنگی، تبلیغی و مراسم معنویت محور، ورزشی و رسانه‌ای بمناسبت گرامیداشت این ایام در کلیه یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در کشور برگزار خواهد شد.

سخنگوی ارتش با بیان اینکه شعار محوری بزرگداشت بیست و سومین سالگرد شهادت شهید صیاد شیرازی «صیاد دل‌ها، الگوی اخلاص و مدیریت جهادی- میدان دار وحدت و همدلی» از میان چهل خصوصیت و ویژگی بارز آن شهید گرانقدر انتخاب شده است، گفت: فرماندهان و مسئولان ارتش به مناسبت روز ارتش با حضور در حرم امام خمینی (ره)، ضمن نثار گل، با آرمان‌های والای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق خواهند کرد.

سردار قاآنی: به نابودی رژیم صهیونیستی سرعت داده می‌شود

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: جوانان فلسطینی نشان دادند که مقاومت زنده است؛ بنابراین از هر گروه مبارزی علیه رژیم صهیونیستی در دنیا پشتیبانی می‌کنیم.

اشاره سردار قاآنی به عملیات‌های شهادت طلبانه اخیر جوانان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی است؛ جوانان فلسطینی در کمتر از یک ماه اخیر موفق شدند با چند عملیات استشهادی، قواعد درگیری با رژیم صهیونیستی را تغییر دهند.

گفنی است، فقط در کمتر از یک ماه گذشته، ۱۴ صهیونیست در پی چهار عملیات در عمق فلسطین اشغالی کشته شدند.

سردار قاآنی گفت: هرکجا تشخیص بدهیم برخورد جدی با صهیونیست‌ها خواهیم کرد و آن‌ها کوچکتر از آن هستند که با ما هماوردی کنند و اگر منافع ما در هر منطقه از جهان تهدید شود، همانطور که مقر موساد در اربیل را هدف قرار دادیم، با قدرت پاسخ خواهیم داد.

تمرین رژه هوایی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه اجرای تمرین رژه هوایی گفت: امروز ما شاهد تمرین رژه هوایی عقابان شجاع نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم که خلبانان غیور ما آمادگی کامل خود را با اجرای تمرینات به نحو  احسن برای شرکت در روز ۲۹ فروردین نشان دادند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ابراز امیدواری کرد که خلبانان این نیرو بتوانند در روز ۲۹ فروردین با اقتدار کامل در رژه هوایی شرکت کرده و نمایشی غرور آفرین و به یاد ماندنی برای مردم شریف ایران اسلامی خلق کنند.

امیر سرتیپ واحدی گفت: امسال یکی از افتخارات ما این است که توانستیم از هواپیمای تمام بومی کوثر و صاعقه که به دست صنعتگران کشور عزیزمان با همکاری نیروی هوایی الهی ساخته شده است به عنوان لیدر این تمرین هوایی استفاده کنیم و این پرواز‌ها را با موفقیت انجام دهیم.

مرکز پهپاد دانشگاه هوایی شهید ستاری افتتاح شد

امیر سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش با حضور در این دانشگاه ضمن بازدید از اماکن علمی، پژوهشی و مرکز پهپاد این یگان را افتتاح کرد.

پیش از این امیر سرتیپ علیرضا رودباری فرمانده دانشگاه شهید ستاری، طراحی، ساخت و پرواز پرنده‌های بدون سرنشین را از اهداف و ماموریت‌های اصلی این دانشگاه عنوان کرد.

به گفته فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری، تدوین سیلابس‌های آموزشی پروازی دانشجویان پهپاد برای آموزش‌های پرواز بدون سرنشین، تجهیز آزمایشگاه و کارگاه‌های تخصصی پهپاد، طراحی و ساخت انواع پهپاد‌های مدل توسط دانشجویان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه هوایی شهید ستاری و ارائه آن در نمایشگاه‌ها، آموزش دانشجویان با پهپاد مدل پیشرفته برد نزدیک سفیر، پهپاد (برد کوتاه) ستار، پهپاد مهاجر ۲ و ساخت باند ویژه پهپاد از جمله دیگر اهداف قابل پیگیری این دانشگاه است.

​#ارتش

فلسفه نام‌گذاری ناوشکن‌های ایرانی چیست؟

امیر دریادار حبیب الله سیاری در توضیح فلسفه نام‌گذاری ناوشکن‌های ایرانی گفت: اسامی ناو شکن‌های نیروی دریایی ایران نام قله‌های معروف ایران مثل البرز، دماوند، سبلان، سهند، تفتان و دنا است.

سیاری همچنین اعلام کرد: ناو‌های موشک انداز اسامی شاهنامه‌ای مثل گرز، جوشن، درفش، نیزه، سپند، کمان و ... دارند. ناو‌های پشتیبانی اسامی بنادر و جزایر ایران مثل خارک، هنگام، تنب، چارک، لنگه و... را دارد.

قدرت نیروی دریایی کشورها بسته به ناوها، ناوشکن ها، ناوچه های رزمی و حتی بالگردها، جنگنده ها و پهپادهای آن کشور است.  ادامه مطلب ...

رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۲ با حضور ناوشکن تمام ایرانیِ دنا آغاز شد

رزمایش مرکب دریایی آیونز (آیمکس ۲۰۲۲) با حضور نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هندوستان، بنگلادش و کشور‌های حاشیه اقیانوس هند و نظارت ۱۴ کشور عضو آیونز، پس از برگزاری نشست‌های توجیهی، کارگاه‌های آموزشی و بازدید از ناوگروه‌های طرفین، از بامداد امروز در بندر گوا کشور هند آغاز شد.

این رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۲ در ۴۰ مایلی شهر گوا و به عمق ۱۰۰ مایل انجام می‌شود.  ادامه مطلب ...

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فرزند امیر سرتیپ پوردستان

۶ فروردین بود که امین پوردستان، فرزند امیر احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به علت بیماری درگذشت.

متن پیام مقام معظم رهبری بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امیر سرتیپ پوردستان

رئیس محترم مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

درگذشت فرزند گرامی‌تان را به جناب‌عالی و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گویم و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

سید علی خامنه‌ای

۱۴۰۱/۱/۷

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم «امین پوردستان» با حضور فرماندهان و مسئولان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

امیر پوردستان، پیش از این فرمانده نیروی زمینی ارتش و جانشین فرمانده کل ارتش بوده است.

مراسم ترحیم فرزند امیر سرتیپ پوردستان از ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ۹ فروردین در مسجد شهدای شهرک شهید فلاحی برگزار شد

#ارتش

دشمن جرات ندارد نگاه چپ به آسمان ایران بیاندازد

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در بازدید از سایت‌های پدافندی منطقه پدافند هوایی جنوب کشور گفت «امروز بدون وابستگی به خارج از مرزها، قطعات سامانه‌های پدافندی را تولید می‌کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

هم اکنون نیروی پدافند هوایی در ۹ منطقه عملیاتی و چند هزار نقطه پدافندی گسترش‌یافته در حال اجرای مأموریت است.

گفتنی است، منطقه پدافند هوایی جنوب به دلیل دارا بودن شرایط خاص، از حساس‌ترین مناطق پدافند هوایی است.

پیش از این امیر سرتیپ دوم ستاد علی دلاوری، معاون تربیت و آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش هم گفته بود «۹۰ درصد تجهیزات نظامی در اختیار نیروی پدافند هوایی ارتش بومی است.»

از تجهیزات بومی پدافند هوایی ارتش می توان به سامانه قدرتمند باور ۳۷۳، سامانه درگیری و موشکی ۱۵ خرداد و سامانه های جنگ الکترونیک متعددی که وجود دارد اشاره کرد.

#ارتش