فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

چرا ترکیه به آتش‌بس محدود در برخی مناطق سوریه تن داد

خبرگزاری فارس: چرا ترکیه به آتش‌بس محدود در برخی مناطق سوریه تن داد

«علی مقصود» کارشناس نظامی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق درباره آتش‌بس در منطقه «الزبدانی» در ریف دمشق و شهرکهای «الفوعه» و «کفریا» در ریف ادلب اظهار داشت: آتش‌بسی که از چهارشنبه گذشته با میانجیگری ایران و ترکیه در این مناطق برقرار شده مساله تازه‌ای نیست، بلکه از زمانی که نبرد قلمون آغاز شده و زبدانی منزوی شده و گروه‌های مسلح در آن پراکنده شدند، مطرح شده بود.

  وی تاکید کرد: در ابتدای نبرد الزبدانی، قضیه آشتی با گروه‌های مسلح در آنجا مطرح شد، اما پس از شکست مذاکرات، ارتش سوریه و مقاومت اسلامی لبنان تصمیم به یکسره کردن نبرد گرفتند.

مقصود گفت:ارتش سوریه و مقاومت به خصوص طی یک هفته اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتند به گونه‌ای که شهر الزبدانی را به طور کامل محاصره و همه گذرگاه‌ها و محورهای رفت و آمد و کمک‌رسانی تروریست‌ها را به مضایا، سرغایا، عین الحور و دیگر مناطق، مسدود کردند.

وی افزود: سقف مطالبات گروه‌های مسلح در ابتدای مذاکره برای رسیدن به آشتی بالا بود، اما پس از پیشروی‌های ارتش سوریه و مقاومت لبنان در زبدانی، برخی گروه‌های مسلح زبدانی از موضع خود عقب‌نشینی کرده و حاضر به آشتی و دست کشیدن از همه خواسته‌های خود شدند.

مقصود گفت:یکی از گروه‌های مسلح در زبدانی به موافقت دیگر گروه‌ها برای آشتی مخالف بود و بدین ترتیب آنها را هدف گرفت و 9 تن از افراد مسلح را کشت.

وی افزود: هنگامی که گروه‌های مسلح تصمیم حمله به الفوعه و کفریا گرفتند، قصد معامله با دولت سوریه را داشتند، به گونه‌ای که بر اساس آن ارتش و مقاومت لبنان را از پیشروی در زبدانی بازدارند و این قضیه را شرط رفع محاصره الفوعه و کفریا کردند، اما مقاومت اسطوره‌ای مردم این دو شهرک شیعه‌نشین در ریف ادلب سوریه نقشه گروه‌های مسلح برای دیکته کردن شروطشان را ناکام گذاشت.

مقصود تصریح کرد: بنابراین پس از شکست گروه‌های مسلح وابسته به ترکیه در زبدانی و الفوعه و کفریا، آنکارا برای بازگرداندن آبروی رفته خود طرح آتش‌بس را مطرح کرد، به خصوص که در نبردهای شمال سوریه نیز ناکام مانده بود.

کارشناس نظامی سوری گفت: لغو سفر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به ترکیه و واکنش قوی روسیه به اظهارات «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان درباره ضرورت کناره‌گیری بشار اسد، برای ترکیه بدنامی سیاسی محسوب می‌شود، بنابراین این کشور برای نشان دادن حسن نیت خود، گروه‌های مسلح در زبدانی و از جمله احرام الشام را که همپیمان جبهه النصره است، به قبول آتش‌بس و تلاش برای حل و فصل مناقشه در این مناطق از طریق مذاکره دعوت کرد.

وی درباره عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از زبدانی گفت: قرار است توافقی درباره خروج افراد مسلح از این منطقه صورت گیرد اما آنهایی که خارج می‌شوند بدون هیچ سلاح سبک یا سنگینی باید خارج شوند.

مقصود افزود: درباره شهروندان ساکن مناطق مشمول آتش‌بس نیز، آنها می‌توانند به آغوش میهن بازگشته و با تحویل سلاح برای رسیدن به آشتی در سایه آتش‌بس کنونی اقدام کنند.

کارشناس نظامی سوریه گفت: آنهایی که در خارج سوریه هم هستند،  نیز باید سلاح خود را بر زمین بگذارند و با آنها بر اساس قانون مبارزه با تروریست‌ها در سوریه تعامل می‌شود.

به گزارش فارس، آتش بس 48 ساعته در شهر الزبدانی و در چند شهر کوچک استان ادلب سوریه از چهارشنبه گذشته با میانجیگری و دخالت ایران و ترکیه برقرار شده است.

گروه احرار الشام سوریه هم اکنون در شهر الزبدانی سوریه در حال جنگ با ارتش سوریه و نیروهای نظامی حامی دولت دمشق است

شهر الزبدانی 45 کیلومتر با شمال غرب دمشق فاصله دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.