فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

رژیم صهیونیستی چند سال تا فاجعه آبی فاصله دارد؟/ حقایقی آشکار از بحران آب در اسرائیل+ عکس

  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، هفته گذشته در ادامه تلاش‌های مذبوحانه خود برای ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت در ایران، این بار نقش "دایه مهربان‌تر از مادر" را بازی کرد و با انتشار یک ویدئو در صفحه توئیتر خود به مردم ایران برای فائق آمدن بر مشکل کم‌آبی پیشنهاد کمک داد!


رژیم صهیونیستی چند سال تا فاجعه آبی فاصله دارد؟/ حقایقی آشکار از بحران آب در اسرائیل+ عکس و فیلم

     این در حالیست که خود رژیم صهیونیستی با بحران جدی کمبود آب روبه‌روست و هم‌اکنون پنجمین سال خشکسالی خود را پشت سر می‌گذارد. شاهد این ادعا گزارشی است که اخیرا روزنامه اسرائیلی هاآرتص در این باره منتشر کرده و در آن هشدار داده شده که حتی با وجود بارش‌های اخیر، اسرائیل در حال نزدیک شدن به یک "بحران آبی شدید" است.

اصلی‌ترین منبع آب شرب اسرائیل در آستانه خشک شدن است
هاآرتص در ادامه به نقل از مقامات اسرائیلی تاکید کرده است که حتی اگر 2018 سال پربارشی باشد نیز اسرائیل همچنان به لحاظ آبی در وضعیت بحرانی باقی خواهد ماند. به گفته این مقامات، دریاچه طبریه به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین منبع آب اسرائیل تا 20 سال دیگر به طور کامل از بین خواهد رفت و به یک مرداب تبدیل خواهد شد.

به اذعان رسانه‌های صهیونیستی، دریاچه طبریه -در مرز فلسطین اشغالی و بلندی‌های جولان- که حدود 30 درصد آب شرب این رژیم را تامین می‌کند، هم‌اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد و سطح آب آن تا حد خطرناکی پایین آمده است.

در حال حاضر، به دلیل خشکسالی، میزان برداشت از این دریاچه نیز به هیچ وجه با حجم آبی که وارد آن می‌شود، همخوانی ندارد. به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، این دریاچه در زمستان گذشته تنها 10 درصد میانگین سالانه ورودی آب داشت و سطح آب آن به پایین‌ترین میزان در تقریبا یکصد سال گذشته رسیده است. این روزنامه در ادامه می‌نویسد وضعیت رود اردن از این هم بدتر است و ورودی آب آن به یک چهارم میانگین تاریخی آن کاهش یافته است.

تایمز اسرائیل همچنین به نقل از یک منبع نزدیک به سازمان آب رژیم صهیونیستی هشدار داده است که در صورت تداوم این وضعیت، سال آینده (2019) ممکن است در برخی مناطق، هیچ آبی برای خارج شدن از لوله‌ها وجود نداشته باشد.

اسرائیل، اولین واردکننده آب در خاورمیانه!
ماجرای پیشنهاد کمک نتانیاهو به مردم ایران زمانی مضحک‌تر می‌شود که بدانیم رژیم صهیونیستی اولین واردکننده آب در خاورمیانه به شمار می‌رود. این رژیم از سال 1998 تا 2001 به مدت سه سال با خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی مواجه شد، به طوریکه برای اولین بار به فکر واردات آب از ترکیه افتاد.

تل‌آویو و آنکارا پس از مذاکرات طولانی بر سر قیمت آب در 6 اوت 2002 توافقنامه‌ای امضا کردند که نام اسرائیل را به عنوان اولین واردکننده آب در تاریخ خاورمیانه ثبت کرد. طبق این قرارداد، اسرائیل به مدت 20 سال، سالانه 50 میلیون متر مکعب آب از ترکیه وارد خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی چند سال تا فاجعه آبی فاصله دارد؟/ حقایقی آشکار از بحران آب در اسرائیل+ عکس و فیلم
صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی در حال خواندن دعای باران

پیشرفت اسرائیل در فناوری آب پاسخگوی نیازش نیست
نتانیاهو در ویدئوی خود مدعی شد که اسرائیل در فناوری آب پیشاپیش سایر کشورها حرکت می‌کند و دانش جلوگیری از فاجعه زیست‌محیطی در ایران را در اختیار دارد اما طبق گزارش اندیشکده اسرائیلی ICEJ، خشکسالی طولانی‌مدت در اسرائیل و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی وضعیت کمبود آب را به حدی خطرناک کرده که حتی زیرساخت‌های شیرین‌سازی آب دریا و فناوری‌های پیشرفته آبی این رژیم برای کشاورزی و بازیافت آب نیز کفاف بحران جاری را نمی‌دهد. سخنگوی سازمان آب رژیم صهیونیستی می‌گوید هیچ کس چنین بحرانی را تصور نمی‌کرد چرا که هیچوقت خشکسالی در اسرائیل تا این حد طولانی نشده بود.

اندیشکده شورای سیاست‌گذاری خاورمیانه (MEPC) نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده است که پیشرفت اسرائیل در فناوری بازیافت آب به هیچ وجه پاسخگوی نیاز رو به افزایش آن نخواهد بود.

کمبود منابع آبی برای اسرائیل به یک تهدید امنیتی تبدیل شده است
به نوشته رویترز، چگونگی فائق آمدن بر بحران آب روز به روز به موضوع حساس‌تری در اسرائیل تبدیل می‌شود. پیشنهاد کاهش بیشتر مصرف آب نیز در برخی مناطق، با اعتراض شدید کشاورزان مواجه شده تا جایی که کابینه رژیم صهیونیستی سال گذشته از این پیشنهاد عقب‌نشینی کرد.

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی مدعی است از طریق بازیافت آب و ابداع روش‌های جدید آبیاری، مشکل کمبود آب در بخش کشاورزی را حل کرده است، طبق گزارش رویترز، مشکل تامین آب بیش از همه در میان کشاورزان احساس می‌شود. «دوبی آمیتای» رئیس اتحادیه کشاورزان اسرائیل سال گذشته گفت کمبود آب باعث شده او تصمیم بگیرد 3700 هکتار از اراضی کشاورزی شمال سرزمین‌های اشغالی را از زیر کشت خارج کند.

در سال 2010، کمیته بررسی کمبود آب در گزارش نهایی خود هشدار داد که ذخایر آبی این رژیم 1.5 میلیارد متر مکعب (به اندازه مصرف یک سال) کمتر از آن چیزی است که باید باشد. سطح آب دریاچه طبریه نیز در آن سال بیش از یک متر پایین‌تر از خط قرمز بود. با این حال، آن سال نه تنها بارانی در حد انتظار نبارید بلکه بزرگترین آتش‌سوزی جنگل‌های این رژیم نیز در اثر گرمای هوا رخ داد.

مشکل کمبود آب در اسرائیل طی دهه اخیر تا آنجا پیش رفته که این رژیم آن را به عنوان یک "تهدید امنیتی" تعریف کرده و در روابط با همسایگان خود نیز جایگاه ویژه‌ای به آن داده است؛ چراکه حدود دو سوم آب آن از کشورهای همسایه (شامل سوریه، لبنان و اردن) سرچشمه می‌گیرد.

به اذعان منابع مختلف، عدم تمایل این رژیم به عقب‌نشینی از جولان اشغالی و کرانه باختری نیز تا حد زیادی به دلیل منابع آبی موجود در این مناطق است زیرا این رژیم بدون تسلط بر این منابع قادر به ادامه حیات نیست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.