فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

چرا عربستان به جای اسرائیل از ایران هسته‌ای می‌ترسد

11
گروه بین‌الملل مشرق - رژیم صهیونیستی در پی امضای توافق هسته‌ای غرب با ایران به دنبال ترویج ایده ائتلاف عربی - اسرائیلی مخالف با توافق‌نامه هسته‌ای و متحد بر ضد ایران برآمده است. این ائتلاف به صورت ویژه مبتنی بر ائتلاف اسرائیلی سعودی بوده و تل‌آویو به دنبال ترویج این مطلب است که عرب‌ها دیگر اسرائیل را دشمن اصلی خود نمی‌دانند، بلکه ایران را به عنوان مهم‌ترین دشمن خود می‌شناسند. به همین علت چیزی از امضای بیانیه وین نگذشته بود که تل‌آویو با این ادعا که توافق مذکور به ضرر منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است، مدعی شد که اسرائیل و عرب‌ها به صورت یک دست واحد بر ضد ایران هستند. 
  چرا عربستان به جای اسرائیل از ایران هسته‌ای می‌ترسد
پایگاه خبری القوة الثالثة در مقاله دیگری می‌نویسد: بی‌تردید وهابیت سعودی هرگز نسبت به فعالیت‌های اتمی رژیم صهیونیستی نگران نبوده و نیست. این کشور همچنین نسبت به فعالیت‌های پاکستانی‌ها نیز نگران نیست، چرا که این فعالیت‌ها از دلارهای نفتی عربستان سعودی تأمین مالی شده است. تنها نگرانی عربستان از برنامه هسته‌ای ایران است. حال سؤال این است که آیا عربستان سعودی از بمب اتمی واقعی ایران می‌ترسد یا از بمب اتم فکری و رویکرد علمی این کشور؟ 
عربستان حق دارد از تبدیل شدن رقیب خود به یک عامل مؤثر در خلیج فارس و کل منطقه ناراضی باشد، اما این کشور از میان ابزارهایی که می‌تواند در این راستا به کار گیرد، غیر از نفت چیزی ندارد که آن را نیز سایر کشورهای خلیج فارس در اختیار دارند. این کشور همچنین بر روی توسعه رویکرد وهابی حساب ویژه‌ای باز کرده است، اما اوضاع به سمت نتایج مورد رضایت وی ختم نشد. سوالی که مطرح است، اینکه عربستان سعودی از سلاح هسته‌ای ایران می‌ترسد یا از رویکرد ایدئولوژیک این کشور؟ اگر گفته شود از سلاح هسته‌ای می‌ترسد، باید گفت کمی آن‌طرف‌تر رژیم صهیونیستی این سلاح‌ را در اختیار دارد، پس اگر روابط دوستانه با آنها ندارد، چرا از آن‌ها نمی‌ترسد؟ 
موضوع مربوط به تطابق افکار ویرانگر و ضد اسلام است، آل سعود از ایران و سیاست باز به سوی این کشور می ترسد، نه از سلاح هسته ای یا غیر هسته ای آن. آن‌ها از تکنولوژی علمی و صنعتی و کشاورزی ایران می ترسد که خود آن را در اختیار ندارد. عربستان به خوبی می داند که اگر همگرایی مناسبی بین دیدگاه فکری ایرانی ها با ماهواره ها و شبکه مجازی شکل گیرد، رویکردهای فکری آن‌ها که در طول دهه‌های متمادی بر روی آن کار کرده‌اند، از بین خواهد رفت، چه برسد به اینکه تماس مستقیم ایرانی‌ها با پیشگامان فکری دنیا مطرح شود. 

موضوع دیگر اینکه عربستان از این موضوع می‌ترسد که پرونده یمن نیز در بررسی‌های انجام شده در زمینه توافق هسته‌ای مطرح شده باشد، در این صورت اگر آمریکا به فکر تغییر برگه‌های موجود در خلیج‌ فارس باشد،‌ عربستان چه کاری از دستش بر می‌آید؟ 

توافق هسته‌ای تنها به نفع ایران نیست،‌ بلکه حتی شش کشور صنعتی و کشورهای منطقه نیز از آن سود می‌برند. اما حتی قبل از اعلام نتیجه این توافق خاندان آل سعود دچار نگرانی و وحشت و فشار بود. چرا که دولتی است که از صلح  و ثبات ناراضی است و تنها بر پایه بحران‌ها زندگی می‌کند. این کشور بخشی از کشورهایی است که با امنیت دنیا بازی می‌کنند و هیچ عامل بازدارنده‌ای پیش روی خود نمی‌بینند. 

هنگامی که اوضاع اقتصادی و دیپلماتیک ایران بهبود یابد،‌ این موضوع حتی از انفجار بمب اتم در هیروشیما نیز مهم‌تر است، عربستان سعودی خود این نکته را می‌داند، اما سعی دارد انفعال و تأثیرپذیری خود از توافق ایران را این گونه توجیه کند که به ایران اجازه بازی با امنیت خود را نمی‌دهد. این در حالی است که ریاض به خوبی می‌داند که ایران هرگز به فکر بازی با امنیت این کشور نیست، چرا که اصلا عربستان را در محاسبات امنیتی خود به حساب نمی‌آورد. 

عربستان سعودی برای مشغول کردن افکار عمومی داخلی و جهانی اعلام می‌کند که یک شبکه خوشه‌ای تروریستی که به دنبال برنامه‌ریزی برای اقدامات مخرب در کشور بودند را منهدم کرده است، به این ترتیب رسانه‌هایی که کارشان تمجید از سعود الفیصل وزیر خارجه سابق عربستان پس از مرگ وی بود، پس از این، زمان زیادی برای صحبت در مورد این گروهک (اگر اصل خبر درست باشد) خواهند داشت. 

انزوای عربستان سعودی در منطقه کاملاً ملموس است،‌ همان طور که آنها در یمن منزوی شده اند. این انزوا باعث خواهد شد عربستان اقداماتی انجام دهد تا شوک ناشی از توافق هسته‌ای ایران را تلافی کند و در ادامه منتظر ابعاد جدیدی از دیپلماسی آمریکا باشد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.