فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

ترکیه رؤیای دیرینه تجزیه سوریه را در سر می‌پروراند

خبرگزاری فارس: ترکیه رؤیای دیرینه تجزیه سوریه را در سر می‌پروراند/ استفاده هدفمند لیره ترکیه در بین تروریست‌ها

«اسامه برهان» رئیس اتحادیه وکلا در ریف دمشق سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق با اشاره به دشمنی دیرینه ترکیه با کردهای این کشور و به خصوص حزب (پ ک ک) گفت: هدف اصلی ترکیه ضربه زدن به احزاب کردی مخالف سیاست آنکاراست، به خصوص پس از وقوع انفجارها در ترکیه که مقامات این کشور معتقدند، مرزهای سوریه و عراق گذرگاهی برای ورود کردها به این کشور و انجام حملات تروریستی در ترکیه است.

  وی افزود: اقدام ترکیه برای ساخت دیوار حائل در مرز با سوریه از بیم مقامات آنکارا از وقوع حملات تروریستی در داخل کشورشان صورت گرفته است و ترکیه با این اقدام به دنبال فرار از بحران داخلی است.

برهان تاکید کرد: از دیدگاه من، ترکیه با افول در قدرت روبرو شده و هنگامی که یک کشور قدرت و توان سیطره بر امور خود را از دست می‌دهد، درصدد منزوی شدن برآمده و دیوارهایی را پیرامون خود بنا می‌کند تا مانع ورود تروریست‌ها شود.

وی تاکید کرد: ترکیه در اصل تروریسم را به داخل سوریه صادر می‌کند و هدف واقعی آن نظارت بر مرزهاست و به صادر کردن تروریسم به صورتی منضبط و با کنترل کامل مرزها ادامه خواهد داد.

استاد سوری گفت: ترکیه رویای دیرینه تجزیه سوریه را دارد و از زمانی که اسکندرون را در سال 1939 اشغال کرد و از خاک سوریه جدا کرد، رویای تشکیل منطقه بی‌طرف در داخل مرزهای سوریه را داشت تا بدین ترتیب از آوارگانی هم که در خاک ترکیه به سر می‌برند خلاصی پیدا کند.

برهان گفت: ترکیه می‌خواهد پس از تشکیل منطقه بی‌طرف در شمال سوریه، برگزاری همه‌پرسی برای آن را خواستار شود، به خصوص که بر اساس اطلاعاتی موثق واحد پول مناطق شمال سوریه که تحت سیطره گروه‌های مسلح قرار دارد، لیره ترکیه است.

وی ادامه داد: این مساله‌ای خطرناک در مرحله کنونی است، به خصوص که ما می‌دانیم حکومت رجب طیب اردوغان، اخوانی است.

وی درباره گفت: ترکیه امروز از گسترش خطر تروریسم در داخل خاک خود احساس خطر می‌کند، بنابراین می‌بینیم که درصدد تشکیل ائتلاف با آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با داعش برآمده‌اند، اما در اصل هدف واقعی ضربه زدن به کردهاست.

برهان گفت: همه می‌دانند که داعش ساخته دست آمریکا و مورد حمایت ترکیه است و تروریست‌های آن از خاک ترکیه وارد سوریه شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.