فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

آمریکا در تحویل مهمات هواپیماهای اف-16 به عراق پایبند نیست

خبرگزاری فارس: آمریکا در تحویل مهمات هواپیماهای اف-16 به عراق پایبند نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، همزمان با آغاز عملیات آزادسازی استان الانبار در غرب عراق، دولت این کشور چهار جنگنده اف-16 از آمریکا تحویل گرفته است.

عراق چند سال پیش طی معامله‌ای تسلیحاتی، 36 جنگنده اف-16 از آمریکا درخواست کرده بود اما به دلیل وضعیت امنیتی موجود در این کشور، تحویل این هواپیماها با تاخیر مواجه شد.

  «معن السعدی» فرمانده عملیات ویژه عراق 2 روز پیش در اظهاراتی خبری اعلام کرد: چهار هواپیمای اف- 16 که آمریکا در اختیار عراق قرار داده اولین ماموریت خود در حمله علیه مواضع داعش را انجام دادند.

این فرمانده عراقی به زمان و مکان حملات هواپیماهای جدید اشاره‌ای نکرد اما گفت: این هواپیماها در درگیری‌ها شرکت داشته و حملات سهمگینی را به دشمن وارد کرد و از آنجایی که هواپیماهایی نو و پیشرفته بوده نقش فعالی داشته و نتایج خیره کننده‌ای هم محقق کرده‌اند.

السعدی افزود: در عین حال ما نقش یگان‌های نظامی زمینی اعم از نیروهای امنیتی و همچنین بسیج مردمی و فرزندان عشایر را که نقش مهمی در پشتیبانی از نیروهای امنیتی دارند فراموش نمی‌کنیم.

این در حالی است که تعلل آمریکا در مجهز کردن این هواپیماها به مهمات لازم هنوز هم موجب نگرانی عراقی‌ها شده است چرا که احتمال می‌رود این قضیه اهرم فشاری باشد که آمریکا هر زمانی بخواهد علیه عراق بکار بگیرد.

«اسکندر وتوت» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداداز اقدام آمریکا در مجهز نکردن مهمات ویژه هواپیماهای- اف 16 انتقاد کرد.

وتوت گفت: رسیدن این هواپیماها به عراق به قدری مهم نیست که مجهز شدن آنها به موشک‌ها و بمب‌هایی که در حملات هوایی این هواپیماها به کارگرفته می‌شود، مهم خواهد بود.

وی افزود: استفاده از هواپیماهای اف- 16 آمریکایی بدون فراهم بودن مهمات آنها غیرممکن است بنابراین آمریکایی‌ها باید بدون هیچ تاخیری آنچه را که این هواپیماها لازم دارند، فراهم کنند.

«عبدالکریم الجبوری» کارشناس نظامی عراقی نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: رسیدن 4 فروند از 36 فروند هواپیمای اف- 16 که عراق طی معامله‌ای تسلیحاتی از آمریکا تحویل گرفته خود یک پیشرفت قابل توجه است که می‌تواند در تغییر موازنه‌های قدرت و تسریع زمان عملیات ضد داعش در عراق سهیم باشد، اما این امر مستلزم پایبندی کاخ سفید به قول خود در مجهز کردن هواپیماهای مذکور به سلاح و مهمات آنهاست.

الجبوری افزود: امروز عراقی‌ها نگران هستند که آمریکا همانگونه که برای تحویل دادن هواپیماها تعلل زیادی کرد تا از بغداد امتیازگیری کند، اکنون هم موضوع تحویل مهمات این هواپیماها را اهرم فشاری بر دولت بغداد قرار بدهد و حیله تازه‌ای در کار باشد، بنابراین آمریکا اگر به توافق خود با عراق در خصوص هواپیماهای اف- 16 متعهد است باید به ملزومات این هواپیماها اعم از آموزش شیوه استفاده از آن و تسلیحات مورد نیاز آن هم پایبند باشد.

عراق هفته گذشته چهار فروند هواپیمای اف 16 را از شرکت آمریکایی لوکهید مارتن تحویل گرفت که اولین مرحله از اجرای قرارداد عراق برای خرید 36 هواپیما از واشنگتن است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 15:14 http://mohaymen-fa.blogsky.com

لینک شدید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.