فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

توافق با ایران، توافقی همیشگی است


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با رادیو سیریوس ایکس ام درخصوص توافق هسته ای ایران گفت: این توافق، همیشگی و دارای مراحل مختلفی است.
وی افزود: مهلت بیست و چهار روز زمان حداکثری برای بازرسی است. غیرممکن است که در بیست و چهار روز یا بیست و چهار سال بتوانیم مواد هسته ای را مخفی کنیم و به همین جهت معتقدیم این توافق، توافق درستی است.

  
جان کری در گفتگو با رادیو سیریوس ایکس ام در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان این برنامه و نظر وی که گفته بود این توافق به احتمال قوی موجب خواهد شد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند، گفت: من آلن (آن شنونده) را می شناسم و او را دوست خود می دانم. وی مرد بسیار باهوشی است، اما حرف هایی که گفته است، درست نیست. ما می دانیم که این توافق چه می گوید. ما می دانیم که این توافق برای همیشه با مراحل مختلفی از الزامات اضافی است که بر ایران اعمال شده است. این کاملا ساده است. برای مثال، این توافق یک سری الزامات ده ساله دارد که الزامات اضافی است که ما درباره آن مذاکره کردیم که از ایرانی ها می خواهد برنامه خود را به عقب بازگردانند، تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفوژها را محدود کنند، بیشتر ذخایر مواد شکافت پذیر را از بین ببرند وغنی سازی خود را تا سه ممیز شصت و هفت درصد محدود کنند. این اقدامات زمان گریز هسته ای را به مدت ده سال تا یک سال یا بیشتر افزایش می دهد. این آغاز کار است.
وی افزود: سپس یک سری الزامات پانزده ساله است. از بین این الزامات، مهمتراز همه این است که آنها محدود شدند فقط سیصد کیلوگرم ذخایر داشته باشند و نمی توانند بیش از 67/3 درصد غنی سازی کنند. به لحاظ فیزیک، تولید بمب در این سطح غنی سازی امکان پذیر نیست. سپس الزامات اضافی در زمینه نظارت به مدت بیست سال است که تلویزیون ها (دوربین ها) تولید اجزای سانتریفوژهای آنها را نظارت خواهند کرد. بنابراین ما مسئولیت در زمینه سانتریفوژ داریم.
جان کری گفت: سپس بخش نظارت اضافی بیست و پنج ساله وجود دارد که مسیرها، تولید اورانیوم را از معدن آنها تا آسیاب تا تولید موادی که در سانتریفوژ قرار می گیرد، کیک زرد و سپس گاز و زباله که تولید می شود، دنبال می کند.اکنون همه این فعالیت ها در حال انجام شدن است، اما همانطور که فعالیت می کنند باید نشان دهند که برنامه آنها صلح آمیز است و پس از این که این سالها به پایان رسید باید همچنان از پروتکل الحاقی تبعیت کنند که متن این پروتکل الحاقی موجود است و آلن می تواند آن را مطالعه کند. پروتکل الحاقی می گوید که آنها باید بازرسی ها از تاسیسات اعلام شده و نشده را که ما مظنون هستیم این تاسیسات ممکن است برای مقاصد غیرقانونی استفاده شود، بپذیرند و آنها باید این کار را برای همیشه انجام دهند.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بنابراین کاملا واضح است که این توافق به چه صورت است. حقیقت این است که ما می دانیم رئیس جمهور بازرسی بیست و چهار ساعته روزانه از تاسیسات اعلام شده را از دست نداده است و ما برای همیشه این بازرسی ها را خواهیم داشت. آنچه که آلن درشویتز به آن اشاره نکرده است، پروتکل الحاقی و مسئولیت هایی هستند که ایرانی ها باید براساس معاهده منع تکثیر بپذیرند که این بازرسی ها وجود دارند.
جان کری در پاسخ به این پرسش که چه چیزی موجب می شود رئیس جمهور بعدی آمریکا این توافق را ترک نکند یا آن را تغییر ندهد، گفت: این پرسش بسیار خوبی است و اجازه دهید به شما بگویم که من به این توافق بسیار فکر کردم. اگر این توافق هفته آینده یا دو هفته دیگر تصویب شود، باید اجرای آن فورا در حالی که اوباما رئیس جمهور است، شروع شود. برآورد بر این است که نیم سال تا یک سال زمان خواهد برد تا ایرانی ها همه کارهایی را انجام دهند که باید قبل از هر نوع تخفیف تحریم ها انجام دهند. بنابراین این اتفاق دقیقا در زمان ریاست جمهوری اوباما رخ خواهد داد. زمانی که آنها زمان گریز هسته ای را به یک سال افزایش دهند، تخفیف تحریم ها شروع خواهد شد. رئیس جمهور جدید زمانی بر سرکار خواهد بود که ایران کاملا برنامه خود را به عقب رانده است، دو سوم سانتریفوژهای خود را برچیده است، نود وهشت درصد ذخایر خود را از بین برده است و غنی سازی خود را محدود کرده است. بنابراین برای رئیس جهمور جدید معنایی ندارد که همه اینها را دور اندازد. من با شما شرط می بندم که در آن زمان زمانی که این گزینه مطرح شود، ‌نود درصد از مردم می گویند این توافق کارایی دارد و ما می خواهیم این توافق باشد تا زمانی که ایران آن را نقض کند یا کاری انجام دهد و شما شاهد خواهید بود که هیچ کسی آن را رد نمی کند.
نظرات 1 + ارسال نظر
ترنم باران یکشنبه 15 شهریور 1394 ساعت 07:24 http://baran-1012.blogfa.com/

ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳﻚ ﭘﺘﻮی ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﻣﻴﻜﺸﻴﺪ، ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺷﺴﺘﺘﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ؛
ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻴﻜﺸﻴﺪ ﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎ ﻣﻲ ﻟﺮﺯﺩ...

ﺁﺩﻡ ﻫﺎی ﻭﺳﻮﺍﺳﻲ؛
ﻣﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﺴﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﭘﺘﻮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻨﺪ!
ﻭﻟﻲ ﺁﺩﻡ ﻫﺎی ﺷﺎﺩ؛
ﺯﺍﻧﻮﻫﺎی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻤﻲ ﺧﻢ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻭ ﺷﺐ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺭﺍ ﺳﭙﺮی ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
ممنون که اومدی ،بازم بهم سربزن

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.