فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

القاعده یار دوازدهم آل سعود

عضو شورای مرکز دانشجویی حقوق بشر گفت: از دیدگاه آل سعود، شیعیان صعده خطر بالقوه‌ای برای وهابیت به شمار می‌روند و مانع بزرگی برای گسترش تفکرات سعودی در خاک یمن هستند. 
 
القاعده یار دوازدهم آل سعود
"امین اسدی" عضو شورای مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اتفاقات اخیر یمن گفت: دولت عربستان در سال‌های اخیر به دقت تحولات داخلی یمن را دنبال کرده است و از کوچک‌ترین اتفاق داخلی در آن کشور غافل نبوده است . آل سعود از زمان شکل‌گیری جنبش شیعیان «صعده» و متحد شدن قبایل شیعه در استان‌های "صعده" و "آلعمران"، با ظرافت بیش‌تری این تحولات را پیگیری کرده است. از دیدگاه آل سعود، شیعیان صعده خطر بالقوهای برای وهابیت به شمار می‌روند، به خصوص این که مانع بزرگی برای گسترش تفکرات سعودی در خاک یمن هستند. 
 
وی افزود: طی این سال‌ها اقدام نظامی عربستان از آن جهت صورت گرفت که این رژیم احساس کرد که ممکن است بحران داخلی یمن به این کشور نیز منتقل شود، چرا که استان‌های شیعه نشین "جازان" و "الشرقیه" در مجاورت مرز یمن قرار دارند. 

عضو شورای مرکز دانشجویی حقوق بشر افزود: کارشناسان امنیتی در زمان جنگ داخلی یمن بر این باور بودند که پس از این که دولت عربستان با دخالت‌های مستقیم برای سرکوب الحوثی‌ها از راه دولت مرکزی یمن به نتیجه‌ای نرسید، خود دست به کار شد و با تمام توان و قوا به خاک آن کشور لشکرکشی کرد 
 
اسدی گفت: دو کشور عربستان و یمن به دلایل مختلف سیاسی و استراتژیک، روابط پیچیده و قابل توجهی طی سه دهه‌ی گذشته داشته‌اند. خاندان سعودی در عربستان و علی عبدالله صالح در یمن و نیز تلاش آن‌ها برای حفظ حاکمیت در بسیاری از موارد، آن‌ها را در کنار یک‌دیگر قرار داده است. از زمان وحدت یمن شمالی و جنوبی در دهه‌ی 90 این روابط ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت، به ویژه این که منافع آل سعود و صالح به یک‌دیگر گره خورد. در نگاه استراتژیک عربستان، جایگاه جغرافیایی یمن و نوع روابط و تعامل آن در سال‌های گذشته، این کشور را از نظر اثرگذاری بر امنیت ملی عربستان؛ در سطح کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار می‌دهد 
 
وی بیان داشت: القاعده به صورت مستقیم و با حضور نیروهای خود در این منطقه به نبرد برضد شیعیان می‌پردازد و به صورت غیر مستقیم بهانه جهت حضور نیروهای آمریکایی و سعودی را فراهم می‌کند.

 عضو شورای مرکز دانشجویی حقوق بشر تصریح کرد: اهداف بلند مدتی از قبیل مقابله با اسلام و کشورهای مسلمان، ترویج ایران هراسی، ترس از گسترش گرایش به اسلام، تسلط بر خاورمیانه، تأمین امنیت اسراییل، دست‌یابی به منابع نفتی، در انحصار داشتن بازارهای مصرف کشورهای منطقه و تهاجم فرهنگی، آمریکا و غرب را بر آن داشت تا در سناریویی دقیق و حساب شده دشمنی به ظاهر خطرناک داشته باشد و بخش بزرگی از این نقش به عهده‌ی القاعده گذاشته شده است. 
 
وی تشریح کرد: اگر شیعیان مانند گذشته دوباره حکومت یمن را در دست بگیرند، یک کشور شیعی دیگر به وجود خواهد آمد. آن هم در حیاط خلوت عربستان که شیعیان را دشمنان درجه‌یک خود می‌پندارد. این امکان هم وجود دارد که مذهب شیعه از کشورهای همسایه ی ‌عربستان مانند یمن به تدریج در عربستان نفوذ کند و خواب آرام شیخ نشینان وهابی را آشفته سازد. 
 
اسدی گفت: بسیاری بر این عقیده‌اند که هم‌چنان در بدنه‌ی ارتش افرادی هستند که به صالح وفادار بوده و بر بازگشت وی تأکید دارند.با توجه به شرایط یمن از جمله نقش دوگانه‌ی ارتش، وجود نظام قبیله‌ای، ساختار تجزیه پذیر یمن، نگاه متفاوت سران عرب به ویژه عربستان و نیز آمریکا به آینده‌ی یمن، احتمال ایجاد مدلی جدید بر اساس ساختار و بافت یمنی در این کشور امری دور از انتظار نیست 
 
عضو شورای مرکز دانشجویی حقوق بشر در پایان خاطر نشان کرد: استمرار جنایات فعلی علیه مردم یمن نوعی بازگشت به قانون جنگل و طرد و انزوای حقوق بین‌الملل اعم از موازین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است که این امر از سوی همه دغدغه‌مندان حقوق بشر، عدالت و اخلاق و همبستگی جامعه بشری بسیار تاسف انگیز و دردناک است.  
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.