فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

ایران، پیروز مسابقه تسلیحاتی زیرزمینی با آمریکا

 به نوشته دیلی بیست، پایگاه‌های موشکی زیرزمینی ایران، توازن نظامی میان تهران و واشینگتن را بر هم می‌زند.
   

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان دیلی بیست در گزارشی نوشت: در صورتی که اظهارات علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران، مبنی بر وجود پایگاهی موشکی در 500 متری عمق زمین صحت داشته باشد، آمریکا قادر نخواهد بود به طور مستقیم آن را، در شرایطی که تهران از تعهداتش تخطی کند، هدف قرار دهد.  بنابر ادعای مطرح شده در گزارش مذکور، این مسئله بدان معنا نیست که پنتاگون تاکنون درباره راه‌های غیرمستقیم انهدام چنین پایگاه‌هایی نیندیشیده است. 

به ادعای نگارنده این گزارش، تخریب پایگاه هسته‌ای فوردو با عمق تنها 80 متر در زیرزمین، برای آمریکا نه کاری غیر ممکن، اما بسیار دشوار است. بنابراین، انهدام پایگاهی موشکی در عمق 500 متری زمین، چالش بزرگی پیش روی این کشور قرار خواهد داد.

بنابر این گزارش، اظهارات سردار حاجی‌زاده درباره آماده بودن پایگاه‌های موشکی زیر تمام شهرها و استانهای این کشور، با هدف نمایش قدرت نظامی ایران بیان شد. با وجودی که ایران بسیار تمایل دارد توافق هسته‌ای این کشور و قدرت‌های جهانی به مرحله اجرا درآید، مایل است از موضع قدرت وارد این مرحله شود.

در این گزارش آمده است: ایران جزئیات چندانی درباره این پایگاه‌ها منتشر نکرده است و هنوز مشخص نیست منظور از 500 متر زیر کوه، در عمق زمین یا حرکت به سمت جلو در دل کوه است. در ادامه ادعا شده است: حتی هنوز نمی‌توان درباره امکان بردن سلاح در عمق 500 متری زمین اطمینان یافت.

ترس آمریکا زمانی مشخص می‌شود که در ادامه این گزارش ادعا شده است: پنتاگون نیز در این میان بیکار ننشسته و با وجود زمان کم باقی مانده تا اجرایی شدن توافق ایران، در حال ساخت دست‌کم دو سلاح تخصصی و طراحی تاکتیک‌های حرفه‌ای به منظور  هدف قرار دادن این پایگاه‌ها  در صورت لزوم است.

در پایان نیز ادعا شده است: حتی پایگاهی در 500 متری عمق زمین نیز دارای در ورودی، دریچه های هوا، آنتن های رادیویی و دیگر زیرساخت های حیاتی است که در بالای زمین قرار دارد. آمریکا شاید نتواند این پایگاه را به طور مستقیم تخریب کند، اما می‌تواند با هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی، آن را فلج کرده و نیروهایش را از بین ببرد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران نخستین بار 21 مهر به خبرنگاران اجازه داد برای تهیه گزارش، از یکی از این پایگاه‌ها دیدن کنند. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.