فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

عربستان سعودی در آستانه ناآرامی و کودتا

موقعیت بزرگ‌ترین مشتری تسلیحات مدرنِ ساختِ آمریکا در منطقه خاورمیانه دچار تزلزل شده‌است.

  

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسپوتنیک در گزارشی نوشت: پس از شکست حمله آمریکا به عراق، موقعیت عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه متزلزل شده است. عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و درعین حال یکی از بزرگ‌ترین مشتریان تسلیحات مدرنِ ساختِ آمریکا است. 

دراین گزارش آمده است در چند ماه اخیر بحث‌ در مورد آینده متزلزل رژیم سعودی شدت یافته است. حوادث روی داده در مناسک حج امسال بویژه فاجعه خونبار منا که منجر به کشته‌شدن هزاران مسلمان شد بطور جدی توانایی آل سعود را در تأمین امنیت حج‌گزاران زیر سؤال برده است.

در ادامه این گزارش تأکید شده است با قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش و فرقه سلفی، که هر دو از مکتب «وهابیت» منشا گرفته‌اند، رژیم آل سعود بطور مستقیم با تروریسم جهانی مرتبط شده است. جنگ با یمن نیز سبب شده است آل سعود مورد انتقاد واقع شود. عربستان این جنگ را بدون بررسی عواقب آن آغاز کرد. بنابر نظر کاشناسان، ادامه جنگ یمن نتیجه‌ای جز کاهش منابع مالی عربستان ثمری برای این کشور نخواهد داشت.

در ادامه آمده است آل سعود در آستانه شکست در بازار نفت است. این رژیم ‌کوشیده است بهای نفت را در بالاترین سطح نگهدارد تا به این ترتیب خزانه مالی خود را که 90 درصد وابسته به نفت است، پر نگهدارد. این درحالی است که بهای نفت در حال نزول است. منابع خبری از نشانه‌هایی که حاکی از ضعف در اقتصاد این رژیم است، خبر داده‌اند.

در ادامه، نویسنده این گزارش از اختلافات میان اعضای خانواده سعودی سخن به میان آورده است و آن را بزرگترین تهدید برای آینده این رژیم دانسته است. نویسنده به کودتای احتمالی در عربستان اشاره می‌کند. یکی از شاهزادگان سعودی در نامه‌ای، که چندی پیش در روزنامه «گاردین» منتشر شد، اعلام کرد کودتایی علیه «ملک سلمان» پادشاه عربستان و پسرش در حال شکل گیری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.