فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

می‌گفتند حق هسته‌ای ندارید، ایستادیم و گرفتیم

 مطالعه برجام ثابت می‌کند که نظام جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی رهبر معظم انقلاب بر حقوق ملت همراه با پشتیبانی عمیق و دقیق مردم مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب ایستاده هر چند که مراقبت مسئولین و مذاکره‌کنندگان در هر مواجهه با طرفهای غربی ضروری است.
   به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مقام معظم رهبری از همان روزهای آغاز مذاکرات در دولت تدبیر و امید یعنی در کمتر از دو سال پیش مثل دوره‌های قبل، نه تنها خطوط این گذرگاه پیچده را برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ترسیم کردند بلکه دیوار محکمی در مقابل طرف‌های مذاکره کننده با ایران کشیدند که خشت‌های اساسی آن را آنچه از آن به عنوان خطوط قرمز نظام یاد می‌شد، تشکیل می‌داد. ایشان در خصوص خط قرمزها فرمودند: "ما البته درجزئیات این مذاکرات مداخله نمی‌کنیم یک خطوط قرمزی وجود دارد و یک حدودی وجود دارد این حدود باید رعایت شود این را گفتم به مسئولین و موظفند که این حدود را رعایت کنند از هارت و هورت دشمنان مخالفان هم واهمه‌ای نداشته باشند ترس به خودشان راه ندهند."

رهبر انقلاب همچون دوره‌های قبلی مذاکرات هسته‌ای بر پرهیز از بگومگوها و حفظ وحدت تاکید می‌کردند، چنانکه در بیاناتشان در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان فرمودند: "هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ی مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ی شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ی یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّه‌های خودمان هستند، بچّه‌های انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام میدهند. کار سختی هم هست [که‌] بر عهده‌ی اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده‌ی آنها است انجام میدهند."

می‌گفتند حق هسته‌ای ندارید، ایستادیم و گرفتیم

خط قرمز اول؛ مذاکره هسته‌ای و بس!

موضوعی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با جدیت بر آن پای فشرد فقط مذاکره در خصوص پرونده صلح‌امیز هسته‌ای بود که رهبر انقلاب آن را بارها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گوشزد کردند: "این را هم توجّه داشته باشید، این مذاکره‌ای که امروز دارد انجام میگیرد با شش کشور - که آمریکا هم جزو این شش کشور است - فقط در مورد مسائل هسته‌ای است و لاغیر. بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانی گفتم [که‌] مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمیکنیم."

خط قرمز دوم؛ یکباره برداشته‌شدن تحریم‌ها پس از توافق در طول مذاکرات از جمله شروط غربی‌ها بر برداشته‌نشدن یکباره تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بود آمریکا به عنوان یکی از این 6 کشور از همه بیشتر بر این مساله پافشاری می‌کرد و البته مقام معظم رهبری که دست آمریکا را این بار نیز برای ملت ایران رو کردند و فرمودند: "کما اینکه آمریکایىها با کمال وقاحت دارند میگویند اگر در قضیّه هسته‌اى ایران کوتاه هم بیاید، تحریمها یکجا و همه برداشته نخواهد شد، این را صریح دارند میگویند. این نشاندهنده این است که به این دشمن نمیشود اطمینان کرد نمیشود اعتماد کرد."

می‌گفتند حق هسته‌ای ندارید، ایستادیم و گرفتیم


در روند مذاکرات هم برخی از مسئولین امریکایی تحریم ها را عاملی برای وادار کردن ایران برای حضور سرمیز مذاکره دانسته و گفته بودند که ایرانی‌ها دست‌بسته پشت میز مذاکره حاضر می‌شوند که رهبر انقلاب فرمودند: "مسئول آمریکایی همین چند روز قبل از این میگوید که ایرانی‌ها گیر افتاده‌اند؛ ایرانی‌ها در قضایای هسته‌ای، با دستِ بسته پشت میز مذاکره حاضر میشوند. خب، این خطای محاسباتی است؛ ایرانی‌ها گیر نیفتاده‌اند."

مقام معظم رهبری در مقابل نامه سناتورهای آمریکا که دست و پا می‌زدند تا مذاکرات بر اساس خطوط ایران پیش نرود آن را نشان‌های فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکا دانستند و فرمودند: همین نامه‌ای که این سناتورها نوشتند - که انواع مطالب را واقعاً انسان در این نامه [میبیند] - از نشانه‌های فروپاشیِ اخلاق سیاسی در نظام آمریکا است؛ پیدا است واقعاً اینها دچار فروپاشی‌اند؛ چون همه‌ی دولتهای عالم طبق مقرّرات شناخته شده و پذیرفته‌ی بین‌المللی به تعهّدات خودشان پایبندند. بالاخره یک دولتی در یک کشوری سرِ کار است، یک تعهّدی میکند، بعد آن دولت میرود دولت دیگری می‌آید، آن تعهّد به جای خود باقی است؛ نقضِ تعهّد نمیکنند.

خط قرمز سوم؛ غنی سازی درخاک ایران 

در حالی که گروه 5+1 تمام قوای خود را برای تعطیل کردن پروسه غنی سازی در ایران متمرکز کرده بودند رهبر انقلاب مسئله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی اساسی برای طرف مقابل خواندند و فرموند:"هدف آنها این است که از موضوع ظرفیت غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را به 10 هزار سو راضی کنند البته از 500 سو و 1000 سو شروع کردند که 10 هزار سو محصول حدود 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی که هست که داشتیم و داریم."

در طول مذاکرات تیم هسته ای ایران، رهبر انقلاب نسبت به مذاکره در زیر شبح تهدید هشدار دادند: "من نمیفهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این‌جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره‌ی زیر سایه‌ی تهدید را برنمیتابد. چرا تهدید میکنند؟ چرا غلط زیادی میکنند؟ میگوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله‌ی نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط میکنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا -  آن‌وقت هم تهدید میکردند - گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید میزنیم و در میرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم. "

می‌گفتند حق هسته‌ای ندارید، ایستادیم و گرفتیم


خط قرمز چهارم؛ ورود به مراکز نظامی ، مصاحبه با دانشمندان ممنوع!


زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها در مقابل ایران همچنان پس از چند دور مذاکرات فشرده ادامه داشت  تا حدی که به بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای هم رسید. مقام معظم رهبری خطوط قرمزی را که پیشتر به آن اشاره داشتند مجدداً بازخوانی کردند: "حالا در همین مذاکرات باز حرفهای تازه‌ای میزنند. [مثلا] بازرسی‌ها، گفتیم که اجازه نمیدهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. میگویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمیدهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ی حسّاس و مهمّی، اندک‌اهانتی بشود. من اجازه نمیدهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملّت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند حرف بزنند. در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمیدهد، هیچ دولتی اجازه نمیدهد؛ دانشمندانشان را مخفی میکنند، نمیگذارند اسمهایشان را هم کسی بفهمد. دشمن پُررو و وقیح توقّع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بیایند با دانشمندان ما، با اساتید ما، با محقّقین ما گفتگو کنند، مذاکره کنند."

پایان مذاکرات 

رهبر انقلاب پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در پاسخ به نامه رئیس جمهور، دو اقدام مهم "طی شدن مسیر قانونی تصویب" و "بستن راه‌های نقض عهد طرف مقابل" را برای ادامه  مسیرونهایی شدن پرونده هسته‌ای متذکر شدند: متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی میدانیم که برخی از 6 دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.

البته زیاده‌خواهی‌های که غرب  از همان ابتدا مذاکرات را با آن کلید زد، به رسمیت نشناختن حق غنی سازی در ایران، عدم چرخش سانتریفیوژها، اصرار بر بازرسی از اماکن نظامی و تسلیحاتی آن هم  در هر زمان ، مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، تعطیلی مراکز فردو و نطنز و عدم تحقیق و توسعه و نپذیرفتن کلیه تحریم‌ها پس از توافق به صورت یکجا و...بود.

می‌گفتند حق هسته‌ای ندارید، ایستادیم و گرفتیم


اما خطوطی که مقام معظم رهبری ترسیم نمودند پایانی بر تمام زیاده خواهی غرب بود. مطالعه برجام ثابت می‌کند که نظام جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی رهبر معظم انقلاب بر حقوق ملت همراه با پشتیبانی عمیق و دقیق مردم مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب ایستاده هر چند که مراقبت مسئولین و مذاکره‌کنندگان در هر مواجهه با طرفهای غربی ضروری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.