فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

بدترین اشتباه آمریکا، دوستی با عربستان بود

سایت تحلیلی سالون در گزارشی اذعان کرد دوستی آمریکا با کشوری که به فساد مالی و نقض حقوق بشر متهم است، برای واشینگتن گران تمام می‌شود. 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت تحلیلی سالون در گزارشی به قلم "اندرو اوهیهار" نوشت: سیاست‌های خارجی آمریکا پر است از مطالبی که ما قادر به آگاهی از آن نیستیم و یا تاکنون به صحبت درباره آن پرداخته نشده است. 
 روسای جمهور آمریکا در طول تاریخ، سایت‌های خارجی متفاوتی را برای سلطه در کشورهای دیگر در پیش گرفتند. نیکسون و کیسینجر تصمیمات پنهانی برای بمباران کامبوج اتخاذ کردند. دولت‌هایی نیز وجود داشتند که به دلیل دموکرات بودن، چندان به مذاق سیاستمداران آمریکایی خوش نمی‌آمدند. به عنوان مثال دولت محمد مصدق در ایران (سال 1953) ، پاتریس لومومبا در کنگو (سال 1961) ، سالوادور آلنده در شیلی (سال 1973).

اما موضوع عربستان کاملا متفاوت و ویژه است. دیپلمات‌های آمریکایی عاشق عربستان هستند! خانواده بوش از سرسپردگان عربستان بودند و خانواده کلینتون نیز بارها و بارها علاقه وافر خود را به آل سعود نشان دادند. من و شما هم بارها نسبت به عربستان علاقه‌مان را بروز داده‌ایم؛ اما خودمان هم دلیل واقعی این ابراز علاقه را نمی‌دانستیم! جالب آنکه عربستان با حکومت پادشاهی که دارد، هرگز مطابق با استانداردهای دموکراتیک غرب عمل نکره است. عربستان تاکنون یک حکومت دموکراتیک را تجربه نکرده و بدترین سوابق را در زمینه نقض حقوق بشر دارد. دلارهای به دست آمده از نفت عربستان و  دلارهای کسب شده از مالیات آمریکایی‌ها، یک ماتریکس پیچیده میان واشینگتن و ریاض بوجود آورده که روابط این دو را مستحکم می‌کند.

نویسنده گزارش در ادامه آورده است: این نوع دوستی درحقیقت به نوعی دیوانگی شبیه است. آمریکا یکی از مدعیان حمایت از حقوق بشر در جهان است، حال آنکه عربستان به عنوان دوست و متحد دیرینه آمریکا، در پایین‌ترین سطح از رعایت حقوق بشر قرار دارد. در این کشور زنان از مایملک پدران، برادران و شوهرانشان محسوب می‌شوند. مجازات همجنسگرایی در عربستان مرگ است. هرگونه انتقاد از سیاست‌های داخلی به منزله نقض قوانین کشور محسوب می‌شود و اغلب با مجازات‌های سنگینی همراه است.

اعدام شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه، که هفته گذشته بوقوع پیوست نمونه‌ای از سرکوب و خفقان داخلی در عربستان است. عربستان وارد جنگی آشکار با شیعیان به ویژه ایران شده است. ایران یکی از قدرت‌های منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و عربستان به چشم یک رقیب خطرناک به آن نگاه می‌کند. در عربستان پرداختن به مناسک مذهبی دیگر ادیان ممنوع است، در این کشور به اندازه‌ای مجازات گردن زنی  اعمال شده است که با شمار کشته‌شدگان در جنایات گروه تروریستی داعش برابری می‌کند؛ اما در آمریکا اغلب مردم اطلاعی از این حقایق ندارند زیرا رسانه‌ها از پوشش اخبار جنایات آل سعود منع شده‌اند.

درحالیکه عربستان به عنوان بزرگترین حامی داعش شناخته می‌شود و فرقه وهابیت شکل دهنده این گروه تروریستی بود؛ هرگاه مقامات واشینگتن سخنی درباره مبارزه با تروریسم بر زبان آورند، امکان ندارد نامی از عربستان به گوش برسد. سرکرده‌های القاعده و داعش تحت تعالیم وهابیت و گروه‌های سلفی در عربستان قرار دارند. "اسامه بن لادن" به عنوان طراح اصلی حملات 11 سپتامبر آمریکا در عربستان به دنیا آمد و در این کشور رشد یافت. 15 نفر از 19 تروریستی که هواپیماهای مسافربری را در حادثه یازدهم سپتامبر ربودند، عربستانی بودند، پس چگونه ممکن است که در تمام طول این سالها هیچ مقام آمریکایی انگشت اتهام را به سوی رژیم سعودی نشانه نگرفت؟ آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله نظامی کرد و صدها انسان بی‌گناه غیرنظامی را کشت؛ اما یک نفر از خاندان سعودی نپرسید ارتباط آنها با تروریست‌ها چه بوده است.

سایت افشاگر ویکیلیکس به تازگی اسنادی از روابط پنهان "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منتشر کرده است که نشان‌دهنده دریافت کمک‌های مالی وی از سران رژیم سعودی است. اگر این موضوع در مورد دیگر مقامات آمریکایی نیز صادق باشد – که به نظر می‌رسد جز این نیست – دلیل سکوت واشینگتن در برابر  جنایات عربستان قابل فهم می‌شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.