فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

گزارش نشریه آمریکایی از توانمندی‌های قابل توجه جنگنده‌های فانتوم ایران

میلیتری واچ مگزین: فانتوم «اف ۴» ایران، تهدیدی برای کشتی‌های دشمن در آب‌های خلیج فارس

 نشریه «میلیتری واچ» اخیرا به معرفی یکی از هواپیماهای جنگی پرکاربرد نیروی هوایی ایران به نام فانتوم «اف 4» پرداخته که به گفته این نشریه، امروزه برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران در موقعیت‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کند.

 نشریه «میلیتری واچ» در گزارش خود درباره توانمندی جنگنده فانتوم ایران نوشته است: جنگنده فانتوم سنگین‌تر و سریع‌تر از جنگنده‌های رقیب از جمله «اف 16» و «اف 18» است که در اختیار دشمنان بالقوه این کشور قرار دارند، و می‌تواند در ارتفاع بالاتری نسبت به آنها به انجام عملیات بپردازد. ضمن اینکه این هواپیمای جنگنده با وجود آنکه متعلق به دوره جنگ ویتنام است، با مدرن‌سازی بومی گسترده‌ای که در ایران روی آنها انجام گرفته، به یک تهدید جدی و قابل اعتنا تبدیل شده است.  فانتوم، شکارچی ناوهای جنگی دشمن

در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به اینکه ایران جنگنده‌های «اف 14» و «میگ 29» را برای دفاع از حریم هوایی خود در برابر جنگنده‌های دشمن اختصاص داده، فانتوم‌های «F-4» علیرغم اینکه در وهله نخست برای برتری هوایی طراحی شده‌ بودند، روز به روز از نقش تهاجمی بیشتری در ارتش ایران برخوردار شده‌اند. این نقش تهاجمی شامل انجام حملات متعارف علیه اهداف زمینی -از جمله عملیات نظامی علیه تروریستهای داعش در عراق- و همچنین مأموریت شکار کشتی در خلیج فارس است.

 «میلیتری واچ» در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به توانمندی دریایی ایران نوشته است: برای ارتش ایران، توانایی تهدید کشتی‌های جنگی دشمن در آبهای خلیج فارس بخصوص در تنگه باریک اما به شدت استراتژیک هرمز، یک قابلیت کلیدی محسوب می‌شود. این کشور علاوه بر توانمندی موشکی خود، سامانه‌های تسلیحاتی متفاوتی را نیز برای خنثی کردن تهدید ناوگان جنگی دشمنان توسعه داده است تا بتواند مانع از حملات احتمالی آنان شود.

این نشریه در ادامه می‌نویسد: قایق‌های تهاجمی بومی ایران و زیردریایی‌های دیزلی آن شامل زیردریایی پیشرفته کلاس کیلوی روسیه و تعدادی از زیردریایی‌های ساخت کره شمالی با بررسی دقیق عملیات‌های ناوگان دریایی آمریکا، از قابلیت بازدارندگی بالایی در برابر هرگونه حمله احتمالی غرب به این کشور برخورداند و [به خوبی] توانسته‌اند ناوهای جنگی دشمن را از ساحل دور نگه دارند.

ساخت موشک‌های کروز برای نصب برروی فانتوم
نشریه آمریکایی «میلیتری واچ» در این گزارش به توانمندی موشکی دفاعی ایران نیز پرداخته است. به نوشته این نشریه، ایران موشک‌های کروز چین را به تعداد زیاد در داخل کشور بومی‌سازی کرده و سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای را برای هدف قرار دادن کشتی‌های دشمن از هوا توسعه داده است.

این نشریه در ادامه نوشته است: موشک کروز ضدکشتی "نصر" به عنوان توانمندترین موشک کوتاه‌برد ایران، نمونه مشابه موشک چینی «C-704» است. این موشک با برد 35 کیلومتر و توانایی نزدیک شدن به ناوهای دشمن در ارتفاع کم، به گونه‌ای بهینه‌سازی شده است که بتواند از جنگنده‌های فانتوم «اف 4» ایران شلیک شود. از آنجاکه هر فانتوم می‌تواند چندین موشک حمل کند و برد بالایی هم دارد، زمانیکه به موشک نصر مسلح شود، می‌تواند یک تهدید جدی برای کشتی‌های جنگی دشمن به شمار رود.

گزارش نشریه آمریکایی از توانمندی‌های قابل توجه جنگنده‌های فانتوم ایران

در ادامه گزارش «میلیتری واچ» آمده است: علاوه بر موشک نصر، یک موشک ضدکشتی دیگر هم برای استفاده در این فانتوم‌های ایران ساخته شده است. این موشک به نام «قادر» یک موشک کروز با برد متوسط است که مشابه موشک چینی مافوق صوت «C-802» است و قابلیت هدف قرار دادن اهداف تا فاصله 200 کیلومتری را دارد. طبق گزارش‌ها، ایران فناوری این دو موشکِ دارای طراحی مشابه چینی را به گونه‌ای بهینه‌سازی کرده است تا این موشک‌ها در زمان مقابله با دشمنی که مجهز به قابلیت‌های پیشرفته جنگ الکترونیکی است،  بتوانند کارساز باشند.

این نشریه در پایان نوشت: فانتوم‌های «اف 4» ایران می‌توانند در ارتفاع بالا و با سرعت بیش از 2 ماخ پرواز کنند. این فانتوم‌ها در هنگام پرتاب موشک، انرژی جنبشی قابل توجهی را به موشک‌ها منتقل می‌کنند. آنها همچنین در مقایسه با جنگنده‌های غربی در حال خدمت، از مزیت سرعت قابل توجه و توانایی پرواز در ارتفاع بالا برخوردارند. در حال حاضر، وجود دهها جنگنده فانتوم در نیروی هوایی ایران باعث شده است که این جنگنده‌ها نقش مکمل مؤثری را در کنار سایر سامانه‌های پیشرفته دریایی این کشور ایفا کنند.

انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.