فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرهنگ

فرهنگی- علمی- سیاسی

فرمانده‌ای که جان داد تا قله کهنه‌ریگ سومار را ندهد + تصاویر

ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های چهارگانه آن نقش موثر و تعیین کننده‌ای در دفاع از تمامیت ارضی کشورمان دارند. نقش دفاع از مرز‌های زمینی ایرانشهید جاودانیان اسلامی برعهده نیروی زمینی محوری ارتش قرار دارد که این نیرو از همان سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از کارکنان انقلابی و مومن خود در تامین امنیت کشورمان تلاش‌های بسیاری کرد. نزاجا در حین اجرای ماموریت‌های خود برای دفاع از کشورمان تعدادی بسیاری شهید، جانباز و آزاده تقدیم اسلام و کشورمان کرده است.

شهید جمشید جاودانیان را بهتر بشناسیم

#ارتش    امیر سرلشکر شهید جمشید جاودانیان یکی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس است که در نهمین روز از سال ۱۳۴۱ در شهرستان مرودشت از توابع استان فارس چشم به جهان گشود.

جمشید جاودانیان که به نظامی گری و دفاع از کشورش علاقه بسیاری داشت، دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در سال ۱۳۵۹ در کنکور ورودی دانشگاه افسری ارتش شرکت کرد و موفق شد تا وارد ارتش شود. علوم و فنون نظامی را در  مدت ۳ سال فراگرفت و با درجه ستوان دومی و دریافت مدرک لیسانس علوم، فارغ التحصیل شد. او پس از فارغ التحصیلی بود که برای گذراندن دوره مقدماتی به شیراز رفت و مدت ۶ ماه را در پادگان مرکز پیاده این شهر سپری کرد. فنون چتربازی را هم طی مدت سه ماه در تیپ ۵۵ هوابرد آموخت و سپس دوره تکاوری را آغاز کرد.

دوره تکاوری را که با موفقیت طی کرد، به درجه استادی رسید و با پذیرفتن مسئولیت دوره ۳۳ تکاوری فعالیت های خود را ادامه داد. او سال ۱۳۶۳ به عنوان فرماندهی گروهان سوم گردان ۱۰۱ تیپ ۵۵ هوابرد شیراز انتخاب شد. از او به عنوان استاد بزرگ چتربازی، کوه نوردی، جودو، تکواندو، کاراته، غواصی، تکاوری و شیر بیشه‌ سومار و ببر کوه‌های کردستان یاد می‌شود.

شهید جمشید جاودانیان  در پی تکی که از سوی ارتش مزدور بعثی ـ صهیونیستی به دنبال عملیات موفقیت آمیز نصر ۲ در قله‌های ۴۰۲ و ۲۵۱ مشرف بر بلندی‌های میمک در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۶ در زیر قله‌ «کهنه‌ریگ» در منطقه‌ سومار، انجام گرفت پس از تلفات سنگینی که بر دشمن تحمیل کرد، در حین نگهداری از دستاورد‌های عملیات و حفظ تپه‌های فوق بر اثر اصابت ترکش خمپاره زخمی شد و بر اثر درگیری شدید و حجم بالای آتش و نبودن امکانات نجات، جان به جان آفرین تسلیم کرد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا بدین گونه جاودانیان، برای همیشه جاودانه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.